• En match, en säsong som formade Verde Bianchi

    Försäsongen 09/10 skrev jag under lugna former på för IK Zenith, den dåvarande tränaren slog en signal precis när jag bestämt mig för att lägga hjälmen på hyllan. Det som fick mig att till sist välja föreningen var den talang herrlaget besatt. Viljan att vinna titlar tog över alla tankar och hjälmen drogs på över huvudet igen med de fokuserade ögonen. *** Säsongen 09/10 slutade i snudd på katastrof, efter en meniskoperation var jag äntligen redo att göra debut för grönvit. 18 minuter på Ekenskolans betonggolv tog det innan knät sa ifrån och ännu en säsong på motionscykeln var ett faktum. Vi slutar på en tredjeplats i en serie där vi egentligen spelade bort chansen att vinna allt själva. IK Zenith erhöll ett negativ rykte bland domarna i Göteborg och för varje match som gick förvärrades situationen, verbala påhopp på domarna och fula efterslängningar på motståndarna. Trots all negativitet runt laget under året så har jag hittat en match där vi "förlorade" serien på men samtidigt en match som var starten på det starka kollektiv vi är idag. Bortamatchen mot de seriesegrande Öckerö IBK. *** 19/11-09. Omgång 8, en kall novemberkväll ute på Öckerö. Inledningen på säsongen hade inte uppnått förväntningarna och samtliga involverade var pressade. Jag var med som halvskadad reservmålvakt och det första som slår mig på uppvärmningen är den intensitet som befinner sig i hallen. Hemmafansen fyller upp stora delar av läktaren och vi i bortalaget tänder till blixtsnabbt på hetsen som vi utsätts för. Matchen är ett enda ställningskrig, ingen ger bort en meter och utvisningarna haglar över lagen. Långt in i matchen visar tavlan 2-2 när den mytomspunne #66 i Zenith dunkar in 3-2 med minuter kvar att spela. #66 som under matchen varit hemmafansens största fiende. I samband med målet kommer den klassiska "Handen bakom örat"-målgesten fram, precis framför hemmasektionen som nu är i full gång att riva sin kära skola. Tyvärr skulle vi åka på en av de tyngsta förluster jag varit med om (sett till hur säsongen slutade). Med 1 minut och 30 sekunder kvar av matchen drabbas vi av en billig utvisning och trots ett tappert boxplay lyckas Öckerö kvittera med 14 sekunder kvar i spel 6 mot 4. "En poäng borta mot Öckerö" lät ändå okej sett till matchen. Men nej, med 1 sekund kvar får hemmalaget ett frislag mitt i "slottet" och tillåts på den sekunden sidledspassa och sen skjuta bakom en chanslös målvakt. 4-3 till Öckerö och publiken stormar planen. Vi som var där den dagen vet hur skandalscenerna såg ut men det spelar ingen roll nu så här i efterhand. *** Matchen fick folk att tröttna, ingen ville längre spela i ett lag där det var tolerant att förstöra för varandra. Matchen orsakade ett skalv som länge fick det att röra på sig i föreningen. Stora förändringar skedde under några månaders tid och formade en del av den trygga stomme som finns i dagens Zenith. Ett "bättre" Zenith. *** Imorgon är det återigen dags att entra scenen borta på ön. Mycket lär vara sig likt: Blått mot Grönt. Många spelare som var med då är med imorgon och de energiska hemmafansen lär stå och skrika på samma plats som de alltid gjort. Tittar vi på tabelläget ser nästan identisk ut som den gjorde säsongen 09/10. Matchen lär vara lika underhållande som då. Men jag vet något som inte är sig likt. Vi är ett nytt lag, med fans som älskar att engagera sig i den grönvita fanan. Ett lag med spelare som vinner tillsammans och förlorar tillsammans. Spelare som alltid står upp för varandra, i medgång och sorg. "Att älska Verde Bianchi är på något sätt den ultimata kärleken. Det underbara överväger alltid det eländiga, i alla lägen. Motgångar kommer och går men kärleken till Zenith består" /Robban #99 Herr Innebandy 15 dec 2011 0kommentarer
  • Referat: IK Zenith - Öckerö IBK

    Altra Squadra avfärdade Öckerö med hela 13-1, rapporterna avslöjade att den evigt unge Conny hittade rasslet hela fyra gånger och kapten Montin fick kepsar att hagla från läktaren på riktigt NHL-manér efter hans magnifika hattrick. Hammar i kassen var så när på att få med sig en nolla i protokollet, Öckerö reducerade till 1-13 med endast 30 sekunder kvar av matchen. /Robban #99 Herr Innebandy 14 dec 2011 0kommentarer
  • Referat: IK Zenith - Frontside Råda Portars IF

    Målrik andra advent i borgen Det spelades två matcher i söndags. Först stod ett Sennfors-decimerat Frontside Råda Portar för motståndet i division 3 och lite senare under dagen stod B-laget som vinnare mot Öckerös reservlag. Första matchen slutade med komfortabla 11-6. Trots ett spelmässigt övertag hela matchen vann bortalaget första perioden, sen var det dags för Kalin-show. Efter två spelade perioder var matchen vänd till Zeniths favör, 4-3. I detta läge hade Sam smällt in 3 av dessa bakom en förvånad Frontsidemålvakt ("Hur gör han?!") och det skulle komma mer från den glödheta klubban. 04:53 in i den sista perioden antecknar sekretariatet 6-3 efter "Boom Boom"-Sams fjärde mål i matchen och nu var matchen ändå avgjord? Nej, charmen med innebandy är som alla vet att ingen match är avgjord innan sista sekunden är slutspelad. På 38 (!) sekunder efter 6-3 målet hade Frontside hunnit reducera två gånger och vi som satt på läktaren tittade nervöst på varandra. Simon gör 7-5, Frontside reducerar igen och nu stod matchklockan på 10.03 in i tredje. Erik som i tredje var tillbaka på sin "vanliga" position som forward gör 8-6 10.22 assisterad av Götesson. Kort därpå vinner Simon bollen vid eget mål och slår en långboll som Sam möter upp. På ett tillslag i nedtagningen backhandpassar han bollen till en fristående Girre vid bortre stolpen som enkelt kan göra matchens snyggaste mål. Hela motståndarlaget står under hela sekvensen som frågetecken och funderar nog fortfarande vad som hände. Innan slutsignalen går gör Sam sitt femte mål och Erik sätter spiken i kistan med sitt andra mål för dagen. Sett till matchen i helhet är resultatet helt rättvist, som tabellen visar är Frontside oerhört effektiva i avslutsfasen men sämre när det ska till att jobba försvarsspel. Poängligaledaren Björn Sennfors har nu missat två raka matcher och det är givetvis ett tungt avbräck. Zeniths laginsats är oerhört bra, samtliga i laget bidrar till vinsten och ger en bra känsla inför fortsättningen. /Robban #99 Herr Innebandy 14 dec 2011 0kommentarer
  • Målrik tredje* advent i borgen

    Det spelades två matcher i söndags. Först stod ett Sennfors-decimerat Frontside Råda Portar för motståndet i division 3 och lite senare under dagen stod B-laget som vinnare mot Öckerös reservlag. Första matchen slutade med komfortabla 11-6. Trots ett spelmässigt övertag hela matchen vann bortalaget första perioden, sen var det dags för Kalin-show. Efter två spelade perioder var matchen vänd till Zeniths favör, 4-3. I detta läge hade Sam smällt in 3 av dessa bakom en förvånad Frontsidemålvakt ("Hur gör han?!") och det skulle komma mer från den glödheta klubban. 04:53 in i den sista perioden antecknar sekretariatet 6-3 efter "Boom Boom"-Sams fjärde mål i matchen och nu var matchen ändå avgjord? Nej, charmen med innebandy är som alla vet att ingen match är avgjord innan sista sekunden är slutspelad. På 38 (!) sekunder efter 6-3 målet hade Frontside hunnit reducera två gånger och vi som satt på läktaren tittade nervöst på varandra. Simon gör 7-5, Frontside reducerar igen och nu stod matchklockan på 10.03 in i tredje. Erik som i tredje var tillbaka på sin "vanliga" position som forward gör 8-6 10.22 assisterad av Götesson. Kort därpå vinner Simon bollen vid eget mål och slår en långboll som Sam möter upp. På ett tillslag i nedtagningen backhandpassar han bollen till en fristående Girre vid bortre stolpen som enkelt kan göra matchens snyggaste mål. Hela motståndarlaget står under hela sekvensen som frågetecken och funderar nog fortfarande vad som hände. Innan slutsignalen går gör Sam sitt femte mål och Erik sätter spiken i kistan med sitt andra mål för dagen. Sett till matchen i helhet är resultatet helt rättvist, som tabellen visar är Frontside oerhört effektiva i avslutsfasen men sämre när det ska till att jobba försvarsspel. Poängligaledaren Björn Sennfors har nu missat två raka matcher och det är givetvis ett tungt avbräck. Zeniths laginsats är oerhört bra, samtliga i laget bidrar till vinsten och ger en bra känsla inför fortsättningen. *************************** Altra Squadra avfärdade Öckerö med hela 13-1, rapporterna avslöjade att den evigt unge Conny hittade rasslet hela fyra gånger och kapten Montin fick kepsar att hagla från läktaren på riktigt NHL-manér efter hans magnifika hattrick. Hammar i kassen var så när på att få med sig en nolla i protokollet, Öckerö reducerade till 1-13 med endast 30 sekunder kvar av matchen. /Robban #99 (Bilden är lånad från http://www.tannforsfoto.se/) Herr Innebandy 14 dec 2011 0kommentarer
  • Allsvensk back klar för IK Zenith!

    Alexander Sandberg som de senaste åren representerat Partille i Allsvenskan, är efter en veckas förhandlingar äntligen spelklar och allt tyder på att han debuterar i verde biancos färgprakt redan nu på fredag. Alex har likt många utav våra spelare fått sin innebandyfostran i IBF Älvstranden. Vi är lika stolta som glada över att kunna attrahera en spelare av Alex kaliber. Alex har skrivit på för 3 år och vi är övertygade om att Alex kommer att vara en utav våra viktigaste kuggar i vår resa upp i seriesystemen. Herr Innebandy 14 dec 2011 0kommentarer
  • Visa fler nyheter