Mot nya mål!
Redan nu på onsdag, den 14/11 kl. 20.30 spelar vårt herrlag borta mot Mölndals IBF i Aktiviteten. Laget från lågskattekommunen har inlett starkt och ligger femma efter sex omgångar, en placering före oss. Skall vi besegra dem krävs förutom ett effektivt anfallsspel även strikt disciplin i de bakre leden. Vårt sjukvårdsteam har laddat upp med all tänkbar utrustning, ihärdiga rykten gör gällande att värdarna spelar precis på gränsen. Låt oss visa dem var skåpet skall stå! Go Zenith Go.
Herr Innebandy
13 nov 2012
0kommentarer
Billingsfors blev oss övermäktiga, denna gång...
Efter tre raka segrar och ett självförtroende i topp föll IK Zenith tungt mot favorittippade Billingsfors IBK på fredagskvällen. Men, det började bra, 1-0 satte Johan Selindh efter 60 sekunder på inofficiell assist från Michael Jonsson. Gästerna replikerade med två snabba mål innan seriens poängkung, Alexander Sandberg likt ett bowlingklot plöjde sig fram på högerkanten. Han väggspelade med Sam Kalin för att sedan retfullt enkelt rulla in 2-2. Kort efter fick vi möjlighet att spela med en man mer, en lokal specialité. Tyvärr valde domarna att jämna ut antalet spelare efter ca 40 sekunder då Johan Selindh fick en försvarares ivägskjutna boll att fastna mellan armen och bålen. Hands påstods det med motiveringen att jag skall ha rört min arm utifrån och in. Fel, jag lovar. Armen var klistrad mot kroppen, men bollen fastnade olyckligt. Nog om det, alla kan brista. Utvisningen blev kostsam, från 2-2 med stor chans att ta ledningen till 2-4 innan första periodpaus. Andra perioden blev bättre från vår sida, vi lyckades stoppa blödningen och täta till. Perioden slutade 1-1, vårt mål satte Emil Bech i numerärt överläge efter en formidabel pass signerad Fredric Clywersköld. Inför sista akten var det tänkt att vi skulle ta oss tillbaka och avgöra matchen. Historien från första perioden upprepade sig, efter exakt 60 sekunder gjorde nämligen Johan Selindh 4-5 och det var nerv i matchen. Passen, officiell denna gång, kom från rapadpartnern Michael Jonsson. Tyvärr blev det inte roligare än så. Billingsfors plockade fram sin spetskompetens i kombination med rutin och avgjorde med tre mål på lika många minuter. Sista målet var det dock vi som gjorde, Alexander Sandberg fick nätet att rassla på pass från matchens lirare Michael Jacobsson. Billingsfors IBK var bra, till och med det bästa laget vi mött men ändå känns det surt att vi var så nära men aldrig riktigt kom ikapp. Man kan hävda otur dit och annat dit men förlusten får tillskrivas kontot över hedersamma torskar. Som tur är behöver vi inte älta debaclet allt för länge, ty redan på onsdag kväll, den 14/11 kl. 20.30 i Aktiviteten möter vi starka Mölndals IBF. Som brukligt avslutar jag med att hylla vår publik, aldrig hata - bara älska. Underbar att spela för. Väl mött mitt i veckan // Selindh.
Herr Innebandy
12 nov 2012
0kommentarer
IK Zenith - Billingsfors IBK
Boka in, 19.00 nu på fredag!
Herr Innebandy
5 nov 2012
0kommentarer
Fredagsmys i Borgen, igen!
Nu på fredag den 9/11 kl. 19.00 stundar ett riktigt tungviktsmöte i Björlanda Idrottshall. Herrlaget tar emot Billingsfors IBK, av många ansett som seriens bästa lag. Vi kommer stärkta till matchen med tre raka segrar i ryggen, för gästernas del blev det stryk senast borta mot Ale IBF med 11-6. Men låt er inte luras, ty laget vann H2 säsongen 10/11 och var en omgång ifrån att säkra H1-kontraktet i våras. Låt er hänföras av seriens skickligaste poängmakare i vår egen Alexander Sandberg, eller varför inte häpna av Fredric Clywerskölds fantastiska teknik! Kanske kan Sam Kalins bössa explodera likt senast? Missa inget, boka in fredagskvällen - väl mött!
Herr Innebandy
5 nov 2012
0kommentarer
Färdigtrålat för i afton.
Fredagskvällen bubblar, match står på agendan. På andra sidan frustar Öckerö IBK efter årets första seger under ordinarie tid. Den kommer säkert, men inte mot IKZ i det slag vi befinner oss i just nu. Alexander Sandberg tryckte påpassligt in 1-0 efter 03.30 på pass från Fredric Clywersköld. En synnerligen lyckad duo som får mig att tänka på VM-94. Då var det Romario och Bebeto (Bengt-Hilmer) som allt kretsade kring men när medaljerna delades ut blev Dahlin/Andersson turneringens bästa anfallare. Lite långsökt kanske men jag älskar när oväntade rookies helt utan hämningar bara kör på. Några "lätta" baklängesmål skapade viss spänning, men inte värre än 4-3 i första paus inför knappt 100 åskådare. Periodens prestation stod Simon Borbély för när han från egen zon stegade rakt igenom slottet och avlossade ett bra skott, i stolpen. Likt Inzaghi såg han ingen glädje i att träffa ramen utan trummade på och slog in sin egna retur, bom! Andra perioden hann knappt börja innan powerplay nummer två för vår del skulle äga rum. Det första ägde rum i slutet av akt ett och varade i 11 sekunder, det andra blev lika långt, eller kort. Johan Selindh fick äran att exekutera dubbelt upp, Clywersköld och Sandberg var regissörerna bakom målen. Vi har på fem matcher fått powerplay vid sju tillfällen och på dem gjort sex mål, hyfsat. Inför sista perioden hade vi ryckt något, tavlan visade 7-4. Tyvärr fick gästerna in en reducering efter 06.54 vilket skapade matchens enda period av nerv. Den tog Erik Theander effektivt död på när han tryckte dit 8-5 efter 12.23. Spiken i kistan slog Michael Jonsson behärskat in efter 14.16 då Johan Selindh grävt fram plasten åt honom. Slutet av matchen spelade vi fyra mot fyra eller med en man mindre men Öckerö kom aldrig närmre. Efter fem omgångar har vi nu fler segrar än förluster. Det känns såklart riktigt bra, att vi dessutom vinner övertygande förstärker min tro på vad årets upplaga av de gröna kan komma att prestera. Det är 17 matcher kvar så mycket kan ske. I seriens poängtopp återfinns Alexander Sandberg i ensam majestät, 19 poäng (8+11) på fem framträdanden är snudd på stötande bra för oss andra;-). Tätt efter honom om än med en pingvin emellan återfinns Fredric Clywersköld på 16 poäng (7+9). Kan inte låta bli att citera Öckerös ikon Daniel Hansson som skriver så här i veckans Lördagspanel (www.guldhedensik.se) på fråga om vem Alexander Sandberg är: Ja, vad kommer den snubben från? Klart han inte kommer att hänga kvar däruppe i toppen. Omskolad back till forward, och just nu inne i en ”smekmånad” som forward. Det kommer en vardag även för Alexander. Det är då som det blir intressant å se hur bra Alexander är. Tror inte det håller då. Vi får se om han kan hålla samma snitt mot Öckerö IBK. Självklart hoppas jag inte det, men respekt det har han definitivt fått! Öckerö IBK får vara nöjda om killen ”bara” gör 3poäng den matchen. Vi får väl se, herr Hansson;-). Avslutningsvis lite om dagens domare, Novakovic & Fathi-Najafi. Paret kan inte anses som annat än seriens främsta, men ibland funderar jag lite kring kraven vi ställer på dem. När spelare slänger sig som om det vore slutaudition till Dramaten gör man inte deras uppgift enklare. Stå upp, för din, lagets och idrottens skull! En sak till, vår publik - kärlek! //Selindh.
Herr Innebandy
3 nov 2012
0kommentarer
Visa fler nyheter