Kaptenen summerar
Hej alla Zenithfans! Hoppas ni haft en god jul och att 2013 börjat bra. IK Zeniths herrlag fick en veckas julvila, i övrigt har vi kört vidare på inslagen väg. En reservlagsmatch mot ett representationslagsbetonat Ale IBF (seger 9-8), ett antal innebandyträningar plus två pass brottning hos anrika ÖIS har passerat i skrivande stund. Endast en träning återstår innan seriespelet åter drar igång, härligt! Efter 11 matcher ligger vi på en mycket imponerande tredjeplats. Vi har skrapat ihop 18 poäng, gjort fler mål än nio andra lag samt släppt in minst av alla. Alexander Sandberg och Fredric Clywersköld har öst in poäng (delar på andraplatsen i poängligan), flera andra spelare har verkligen imponerat vilket lagt grunden till vår placering. Men, serien är ruskigt jämn och en svacka kommer otvivelaktigt att generera fritt fall för laget som drabbas. Låt oss undvika fällorna. Som nykomling är man alltid lite försiktig, man vet aldrig vad som bjuds. Den biten slipper vi på våren eftersom alla lag passerat revy. I premiäromgången slogs vi tillbaka av Guldheden med 4-5, jag är helt säker på att vi slagit dem om de agerat likadant mot oss i omgång fyra eller fem. Likadant med Marstrand. Men, de vann rättvist då det begav sig. Revanschen är efterlängtad! Lindås och Sportlife, båda hemma måste ses som höstens bottennapp. Mot Lindås kom vi aldrig upp till ens 75% av vår förmåga, det räckte inte - ens mot dåvarande nästjumbon. Matchen mot Sportlife får bli mall för kollektiv psykologisk kollaps. Nog om det som varit, nu ser vi framåt. Första anhalt nu på söndag den 13/1 kl. 13.30 blir klassiska Valhalla, som är hemvist för seriens äldsta trupp, Guldheden. Golvet lades när deras äldsta spelare föddes, en utmaning! Därefter tar vi emot Marstrand hemma för att i omgång 14 (3) åka till Lerum för match i täta Rydsbergshallen. Omgång 16 blir tuff, borta mot Öckerö går inget lag säkert. Förhoppningsvis går vi ändå stärkta ur slaget för matchen därefter är säsongens höjdare, på bortaplan. Billingsfors bjuder alltid på mycket publik och fantastisk stämning. Skall ni se en bortamatch, välj den här. Mölndal hemma, Lindås borta (plan med endast innebandylinjer) och Ale hemma följer innan vi når upploppet. Partille hemma blir sista framträdandet i Björlanda Idrottshall. Den 24/3 avslutas H2 med match borta mot Sportlife. Jag har inte glömt, men medvetet väntat med det bästa till sist. Slaget om Hisingen, derbyt mot IBF Backadalen. Datumet till denna match är inte helt spikat men räkna med fullsatta läktare och mer än tre poäng i potten. Eventuellt så synar en del av våra motståndare vår hemsida, så vi skall inte avslöja för mycket men en viss Herr Bech har varit stekhet under serieuppehållet;-) Vi ses i hallarna! //Selindh.
Herr Innebandy
9 jan 2013
0kommentarer
Tomtar på plats i Björlandahallen
Årets sista match ägde på söndagseftermiddagen rum i en relativt välfylld Björlandahall mot Sportlife Kungälvs IBK. Vid seger skulle vi befästa vår tätposition, och det började bra. Gästerna bjöd upp till dans med ett bra tempo, hade vi varit lite mer effektiva så hade det sannolikt stått 3-0 efter 20 minuter istället för 0-0 som var fallet. Vi brände till synes öppna mål samt hade en boll som stiftade bekantskap med insidan av stolpen men så är det ibland, även SKIBK hade sina lägen. När vi kom ut till mellanakten var det dock dags för utdelning. 1-0 kom i numerärt överläge genom Johan Selindh som slog in en retur, assisten från Fredric Clywersköld. En reducering följde innan vi exekuterade tre gånger om. 2-1 gjorde Alexander Sandberg efter ett mycket gott förarbete från Sam Kalin. 3-1 tryckte Erik Theander rakt upp i taket, även denna gång efter föredömligt förarbete, från Michael Jonsson. Periodens sista mål, 4-1 gjorde Tim Olofsson på egen hand. Vind i seglen, en period kvar av året och ett lag fullt av härligt självförtroende. Inget skulle kunna stå i vägen för en ny triumf, frågan som säkert många funderade på var inte om vi skulle segra utan med hur mycket. Men idrott är idrott och ibland blir det inte som man tänkt sig, eller tycker att det borde bli. Gästerna gjorde 4-2 efter tre minuter, sedan fick de chansen att spela med en man mer inte mindre än fyra (4!) gånger från matchminut fem till arton. Hade vi inte haft ett såpass bra boxplay, alternativt gästerna ett uselt powerplay så skulle sannolikt matchen varit förlorad men inte ett enda mål lyckades passera en för dagen grym Anders Ivarsson i mål. Men, numerära underlägen sliter på materialet och trasar sönder ett fungerande kollektiv. Vi tappade rytmen som infann sig i mellanakten och till slut tvingades vi kapitulera. Inom 20 sekunder i slutet av perioden lyckas SKIBK både reducera och kvittera... Jävligt tungt naturligtvis. Bonuspoängen försvann även den när Sportlife gjorde 4-5 efter 02.54. Så här i efterhand kan man såklart tycka både det ena och det andra om allt mellan himmel och jord men tyvärr hjälper det föga. Det vi däremot skall ta med oss är två bra perioder, grymt boxplay samt att det som inte dödar det härdar! Sedan skall vi njuta av en julledighet där vi placerar oss som trea i tabellen! Vi har gjort fler mål än nio andra lag (73) och släppt in minst (53) vilket ger +20, det kan betyda mycket. Flera individer har visat att de verkligen hör hemma i H2, Alexander Sandberg som under flera omgångar var poängbäst i hela serien är en, likaså parhästen Fredric Clywersköld som med sin teknik är seriens mest sevärda artist. Dessa två delar i nuläget på andraplatsen i poängligan (28 poäng). Det finns flera, inte minst de som ofta fått nöta bänk, Daniel Giraud, Johan Montin och Fredrik Malmberg för att nämna några. Under jul & nyårshelgerna kommer herrlaget att träna på lite extra, samt möta Ale i en träningsmatch den 27/12 kl. 20.30 i Björlandahallen. Nästa seriematch blir borta mot Guldheden (Valhalla A) den 13/1 kl. 13.30. Då utlovas revansch, dessutom så spelar fyra av seriens fem poängbästa spelare mot varandra, snacka om match i matchen;-). God Jul & Gott Nytt År hälsar Herrlaget. //Selindh
Herr Innebandy
18 dec 2012
0kommentarer
Seger till slut...i sudden.
En för Zenith riktig seg historia. Vi börjar dock matchen bra med fart, energi och vägvinnande passningsspel och gör tidigt 0-1 genom Erik Theander, ass. av Emil Bech. Vi fortsätter att skapa bra chanser men Pibs mlv imponerar. Istället för att uttöka vår ledning så bjuder vi tyvärr Pib på kvitteringen efter en grov markeringsmiss. Strax efter detta så skadas olyckligtvis Pibs legend Richard Hovemyr efter en trasslig situation längs sargen. En armbåge åker olyckligtvis upp och träffar "Hoven" på okbenet, det spricker upp och blöder ganska friskt. Oerhört tråkigt och IK Zenith önskar Hoven ett snabbt tillfrisknande. Det tar ca 5 min. innan spelet återupptas och strax därefter så vinner Pib en situation framför vår kasse, Pib spelaren får 2 chanser och nätar på sin egen retur. Vi agerar väldigt slött sista halvan av första perioden, tar inget eget ansvar, spelar naivt och letar mest efter öppnande drömpassningar. Markeringsspelet är tyvärr i stort sett obefintligt och det är en storspelande Anders Ivarsson i mål som håller oss kvar i matchen. Vi har ett bra snack i pausen, gör några ändringar i femmorna, och ändrar vi lite på vår gameplan där vi flyttar upp vår press i banan, dels för att ge Pib mindre tid, men även för att få fart på våra sega ben. Det blir en liten förbättring men vi spelar med för tok för små marginaler i anfallszon. Pib ökar på sin ledning till 3-1 efter 14 min. efter en fin dragare som finner ett hem i Anders vänstra kryss. Sam som flyttats upp i anfallet efter att ha startat som back får äntligen lite fart under fötterna och skickar iväg en missil som tar på Emil's klubba och in i kassen, skönt med en reducering och en viktig energipåfyllning. Vi agerar lite bättre efter målet men står ändå inte riktigt att känna igen. Ställningen är 3-2 efter 2 perioder. Inför 3:e så stuvar vi om ytterligare i femmorna. Det blir en klar förbättring med kvalitativ innebandy och betydligt mer tid i anfallszon, vi får till några bra avslut men målen uteblir. Istället är det pib som trycker in 4-2, blytungt! Vi tar i samband med målet ett snabbt snack om att vi skall fortsätta pumpa på och vi KOMMER att lösa detta! Vi höjer oss verkligen efter detta, det tunga läget till trots och ingen drabbas av panik utan vi gnuggar på och skapar bra målchanser chanser i så gott som varje byte. 10,16 in på 3:e så åker Pib på en utvisning (jag som trodde att domarna i vår serie kommit överrens om att INTE ta några utv. i år) och det dröjer bara 30 sek. sedan trycker Michael Jonsson in 3-4 ass. av Alexander Sandberg och man känner tydligt att killarnas rätta instinkter är tillbaka. Med ca 5 min. kvar går vi ner på folk och stuvar om ytterliggare. Effekten är omedelbar och nu är det äntligen vi som för matchen och skapar en massa målchanser men Pibs mlv fortsätter att storspela. 16,18 in i 3:e så får vi till slut utdelning och kvitterar genom Alexander Sandberg, Tim Olofsson stod för assisten. Helt plötsligt känner man igen våra Verdi Bianchis och vi skapar chans efter chans. 17,43 så tar vi timeout, mest för att ge killarna lite vila, då vi belastade vissa hårt sista 6 min. Jag vet inte exakt hur många skott vi fick iväg de sista minuterna men det var många och av bra kaliber, men Pibs mlv är omutlig och ställningen är 4-4 efter 3x20. Sudden death och vi fortsätter att föra spelet och chanserna avlöser varandra, det är spel mot ett mål. Efter 4,10 så rundar Sam sin back och serverar Fredric Clywersköld öppen kasse och Pibs utmärkta Mlv fick till slut kapitulera. Vinst, helt underbart men detta var tyvärr en match där vi återigen inte alls kommer upp i normal standard förutom sista 10 min. som vi gör mycket bra. Man hade hoppats att bottennappet mot Lindås skulle vara säsongens enda men detta höll på att bli ytterliggare ett sådant. Det positiva är såklart att vi tillslut lyckades kriga oss ikapp och få med oss 2 poäng, men i ärlighetens namn så var nog Pib värda dem minst lika mycket som oss, men sådan är ju idrotten, på gott och ont. Väl mött den 16/12 kl.16,45 då vi spelar 2012-års sista hemmamatch mot Sportlife-Kungälv. Mattias Säll utlovar gratis Kaffe & Lussebulle till alla som kommer utklädda till Tomtar. Obs det räcker tydligen inte med Tomteluva...... :-) P.N
Herr Innebandy
9 dec 2012
0kommentarer
Skiftningar i ledartrojkan
Hemsidan har idag det stora nöjet att meddela två roliga nyheter. Tobias Mentzer återgår till spelartruppen efter att ha varit ass. tränare. Han kommer att köra sin vanliga rehab plus en del lättare övningar. Vid nyåret hoppas han successivt kunna öka träningsdosen om knät håller. IK Zenith gläds innerligt av att Tobias är på väg tillbaka! Den andra nyheten är att Patrik Jörgensen gör en resa i motsatt riktning. Hans knä håller inte för spel på H2-nivå men vi är jätteglada över att Patrik valt att stanna kvar i föreningen och att han fr.o.m nu kommer axla Tobias roll som assisterande tränare. Forca Verdi Bianchi. //Selindh
Herr Innebandy
5 dec 2012
0kommentarer
Upprättelse!
Efter förra omgångens magplask mot Lindås Waves var det idag dags för den erkänt tuffa bortamatchen mot Ale IBF. För att bryta mönster samlades vi på Backplan för att därifrån gemensamt åka långfärdsbuss ut på E45. Väl framme i hallen som då den byggdes ansågs fantastiskt fin kom verkligheten ikapp oss, eller Ale Kommun. Orten växer så det knakar, ändå förfogar man över en hall som utan omsvep är seriens minst gästvänliga. Nog om det. Vi visste sedan tidigare att värdarna kan konsten att ge och ta. De slog Billingsfors med 11-6 men fick stryk av FBC Lerum (om än i sudden). Därför gällde det att vara med från start. Vi inledde starkt, galaxer bättre än senast men målen uteblev. Dette rådde Fredric Clywersköld bot på efter 10.14 då han satte 0-1. Assisten kom från Joakim Lindberg och var något alldeles extra. Målet blev första aktens enda nätrassel. Likt nästan alla föregående matcher gick vi ner på folk inför andra perioden, syftet var såklart att få bättre fart under fötterna. Drt började bra, Alexander Sandberg fick en evighet på sig att läckert placera 0-2 på pass från matchens gigant, Sam Kalin. Ett reduceringsmål kom emellan innan Alexander Sandberg på liknande sätt som 0-2 satte 1-3, framspelad av Fredric Clywersköld. Två måls ledning inför avslutande ronden, någon har sagt mig att det resultatet är det värsta som finns. För mig är alla resultat som innebär en mindre ledning eller underläge värre men det lämnar vi därhän. Ale sprattlade till en sista gång då man efter 02.46 gjorde 2-3. Målet fick oss att lägga i en extra växel och resterande del av matchen föll oss i smaken. Sam Kalin satte två mål, Johan Selindh ett och Alexander Sandberg ytterligare ett. Assisterade av Fredric Clywersköld x 2, Tim Olofsson och Michael Jonsson. Vi vann med 2-7 och det imponerar! Första perioden var precis så kontrollerad som man önskar borta mot Ale. Akt två var bättre offensivt vilket bäddade för sista perioden som var riktigt bra. Vi släpper in två mål, på bortaplan. Anders Ivarsson tillsammans med ett försvar på tårna är en svårknäckt kombination. I slutet av matchen blev det lite griningt med en hel del moment som båda lagen ansåg sig bortdömda på. Så blir det ibland men som tur var påverkade det inte matchutgången. En märklig situation kan jag dock inte låta bli att förmedla. När vi gjorde 2-6 så valde en motståndarback framför ögonen på rättskipare Vattfors att kasta sin klubba allt vad han hade rakt in i väggen. För mig är det en solklar utvisning men så var det uppenbart inte för domarparet som förutom nämde skipare även bestod av R. Zahnér. Vattfors förklarade att han inte tog utvisningen eftersom han (backen) gjorde som han gjorde i frustration. Vattfors påpekade även att han gjort likadant för oss om vi agerat på samma sätt. Lika inför lagen, gulligt. En stilla undran rör när en spelare normalt kastar sin klubba in i väggen? Så här står det i regelboken: 610 Förseelser som leder till 2 minuter lagstraff + 10 minuter personligt straff 1) När en spelare eller ledare gör sig skyldig till osportsligt uppträdande. (925) Med osportsligt uppträdande avses t.ex. att: Med tal, mimik eller gester uppträda förolämpande mot domare, spelare, ledare, övriga funktionärer eller publik. Försöka filma till sig en fördel. Avsiktligt välta, sparka på eller med klubban eller annan utrustning slå på sargen eller målburen när spelet är avblåst. Kasta klubban eller annan utrustning om det inte är mot boll eller motståndare. Såvitt jag kan se står det inget om frustration?! Själva syftet med regeln är att man, trots frustration inte kan bete sig hur som helst, pinsamt dåligt av planens enda proffessionella aktörer. Efter dagens matcher i H2 ligger vi nu på en mycket stark tredjeplats. Det kan ändra sig något när alla lag spelat nio matcher men alldeles oavsett är vi med där uppe, starkt! Nästa omgång, den 8/12 kl. 13.40 ställs vi mot Partille IBS Div. 2 i Lexby Idrottshall. Väl mött då, lite extra till Gubbhyllan som förgyller alla våra matcher! //Capt.
Herr Innebandy
1 dec 2012
0kommentarer
Visa fler nyheter