Kapten Selindh visade vägen!
Alla lag som upplever medvind funderar, medvetet eller ej på när stormen åter skall bli bris. Kanske kan några sådana funderingar smygit sig på när vi på söndagseftermiddagen tog emot Marstrands IBK i en välfylld Björlanda Idrottshall. Första perioden präglades av kamp före skönspel, det blev förvisso inte en enda notering i protokollet trots ett par tusen avblåsningar...Nej, nu tog jag såklart i men skall innebandyn vinna en större publik än de närmast sörjande (som oftast, dock inte i Björlanda Idrottshall) kanske det kan vara bra om referenterna inte blåser hela tiden för precis allt?! Okej om det är barn i 6-7-årsåldern men seniorer på högsta förbundsnivå? Att jämföra äpplen med päron ger inget av värde men jag kan inte låta bli. I lördags såg jag ett allsvenskt möte mellan Lindås & Västerås. Domarparet tillät både hårda slag och rejäla tryckare, spelarna misstyckte inte alls. Vilken sport? Innebandy kallas den tydligen. I övrigt anser jag att diskussionen om domarnas tillkortakommanden är lite uttjatad. Förhoppningsvis gör de så gott de kan. Till period två stuvade General Nyman och hans stab om lite i laget och vi enades om att försöka komma till fler avslut, snabbare. Kanske sa Herr Rignius (Marstrands tränare) samma sak til sina skaldjur? Det var hur som helst gästerna som gjorde 0-1 efter 03.45, ett skott som olyckligt gick på en klubba och sedan in i mål. Efter 08.03 var det dags för kvittering, Simon Borbély hittade Johan Selindh som från favoritpositionen mitt i slottet kunde vända om och sätta 1-1. Knappt 30 sekunder senare tog Marstrand ledningen för sista gången den här matchen, 1-2. Lagets stora poängmakare, Fredric Clywersköld gjorde viktiga 2-2 efter 16.51 på pass från Simon Borbély. Samma Fredric Clywersköld assisterade sedan till Tim Olofsson som tryckte dit 3-2, tid 17.18. Innan perioden var till ända fick Erik Theander med en stor portion skicklighet fram bollen till Johan Selindh som vispade till direkt, 4-2 efter 17.51. Från mållöst i första perioden til sex mål i andra, kul för publiken givetvis, i synnerhet när det var vi som stod för två av tre mål. Dagen till ära hade XDIN och Conny Hansson-Ljung skakat fram energi i form av frukt och dryck till lagets hjältar. Stort tack, det hjälpte. Istället för att falla tillbaka och bevaka ledningen så satte vi högsta fart direkt i sista akten. Efter 03.21 gjorde Johan Selindh sitt tredje mål för kvällen genom en handledare från sargen, passen återigen från Simon Borbély. Matchavgörande 6-2 gjorde sedan Alexander Sandberg på pass från Fredric Clywersköld, tid 03.39. Efter det målet följde i princip 16 minuter av utvisningar... Tänker inte skriva ett enda ord om det riktiga i dem men kan konstatera att alla visioner om härlig innebandy försvann ner i ett stort svart hål av tvivel. Nu har vi ett riktigt bra boxplay, på sex minuter lyckades Marstrand inte med spelformens syfte, att göra mål. Men, tyvärr, för vår del satte Hummerkungen 6-3 på ett frislag efter 13.32, då i fem mot fem...Tim Olofsson hindrade effektivt alla former av dramatik när han gjorde 7-3 efter 18.00, Alexander Sandberg visade grym styrka som i sig gav en assist. Ett tröstmål slank in, slutresultatet skrevs till 7-4. Matchen som sådan kommer sannolikt inte gå till historien som en av de roligaste, men vi spelar under 20 minuter från mitten av andra perioden till mitten av tredje såpass bra att tre nya poäng bärgades. Fenomenet Fredric Clywersköld valdes till matchens aktör men det fanns fler spelare än honom som klev fram, i synnerhet då matchen stod och vägde (1-2, 2-2). Robert Kristersson i mål, Simon Borbély som sannolikt ligger i topp bland backarna gällande antal poäng och Michael Jonsson som aldrig underpresterar för att nämna några. Men klart roligast denna kväll var vår underbara publik, 175 st. valde att förlägga kvällen i Björlanda Idrottshall. En stor del var barn från ungdomsleden, väldigt bra jobbat av klubben att samla föreningen på Herrlagets matcher. Nästa match är på söndag, den 27/1 kl. 18.30 i Rydsbergshallen där FBC Lerum tar emot. Väl mött då, FORZA VERDE BIANCHI! //Capt.
Herr Innebandy
21 jan 2013
0kommentarer
The Green Machine!
Med tre minuter och fyrtiofyra sekunder kvar av matchen mot Guldheden i seriens första omgång så ledde vi med 4-3 och en stor skräll var på gång. Men, vi förlorade och det har gnagt sedan dess. Delvis därför, men även tack vare en del annat så var revanschen mer än efterlängtad, likt omstarten av H2. Vi kom till Valhalla, denna anrika men ack så slitna sporthall med ett enda mål, att ta tre poäng. För att öka på chanserna att lyckas har vi kört på under juluppehållet, brottning har varvats med träningar och matcher. När det var dags för matchstart så visade det sig att värdarna, Guldheden Penguins missat att skriva ut, och ta med sig matchprotokollet. Att glömma är mänskligt och händer även den bästa men när arrangören dessutom inte erbjuder musik under uppvärmningen samt mer än en person i sekretariatet (som gjorde sitt jobb bra) så visar det på brister som inte hör hemma i förbundets finrum. När matchen väl kom igång, en kvart efter utsatt tid så var det IK Zenith som började bäst. Matchens gigant, Michael Jonsson slog en passning genom försvaret som Johan Selindh förvaltade enligt mall, 0-1 efter 03.58. Efter detta följde en tät, lite grinig innebandy med gott om chanser åt båda håll. Efter 11.43 fick vi chansen i numerärt överläge men pålästa pingviner eliminerade våra möjligheter till utökad ledning. Det dröjde till 19.29 då Simon Borbély tryckte in 0-2, åter på pass från Michael Jonsson. Knappt fem minuter in i andra akten så reducerade Guldheden genom seriens äldste? spelare, Rikard Hofgren. Det bekom oss inte nämnvärt, ty Simon Borbély hade fått smak på det goda och gjorde därför 1-3 efter 07.33, assisten från Michael Jonsson, såklart. Med råg i ryggen och stärkta av målen så ökade Erik Theander på till 1-4 genom matchens kanske vackraste mål? Han fick bollen av Michael Jonsson, tog några kvicka steg från förlängda mållinjen och in framför kassen där han trädde upp bollen i närmsta klyka, godis! Tid 14.58, drygt två minuter senare var det dags för 1-5. Sam Kallin drog iväg en långboll som Johan Selindh tog ner och sköt iväg i samma moment. I slutet av perioden fick vi chansen att spela sex mot fem när domarna tagit en avvaktande utvisning. När bollen så småningom hamnade hos Guldheden så såg Johan Selindh till att jämna ut antalet spelare till fyra mot fyra efter en milt uttryckt högljudd protest mot domarna. Under all kritik, beklagar detta oacceptabla beteende. Att åka ut för snack, avstånd eller felaktigt byte är aldrig någonsin okej. Att göra det som lagkapten är bara pinsamt, skulle absolut haft 2+10. Sista perioden inleddes alltså med spel fyra mot fyra men det blev snabbt fyra mot tre eftersom en pingvin fick göra oss övriga sällskap på botbänken efter 30 sekunder. Det dröjde till 02.25 innan Emil Bech från favoritpositionen framför kassen kliniskt satte 1-6 på pass från Alexander Sandberg. Hofgren reducerade ånyo, efter 02.57 till 2-6. Värdarnas sista chans att segra kom efter 05.06 då Sam Kallin utvisades två minuter för fasthållning, men ett mycket bra boxplay förhindrade detta. Istället var det Fredric Clywersköld som genom ett kvickt dragskott ökade på till 2-7 efter 09.36 på pass från Tim Olofsson. Efter fyra målgivande passningar var det så dags för Michael Jonsson att på egen hand göra mål, 2-8 på årets billigaste assist från Erik Theander (han missade öppet mål genom en backhand i stolpen - bollen for rakt ut till exekutorn), tid 10.00. Numerärt överläge nummer tre för vår del gav mål nummer två i spelformen. Emil Bech satte 2-9 efter 12.41, passen från Fredric Clywersköld. Tim Olofsson gjorde sedan på egen hand 2-10, hur målet kom till låter vi stanna bland dem som var på plats... Tid 14.42. Matchens sista bortamål, 2-11 gjorde Erik Theander på årets näst billigaste assist (tappade en dragning) från Johan Selindh. I slutet av matchen fick vi åter chansen i spel fem mot fyra men denna gång släppte vi istället in ett mål, slutresultatet skrevs därför till 3-11. Vi vann, både rättvist och rejält! Vi gör det efter säsongens hittills bästa insats sett över tre perioder. Vi viker aldrig ner oss, springer för varandra, spelar bollen och avslutar effektivt. Vi spelar hårt, inte fult och det fick Pingvinerna ur balans, denna gång. Vi lyckades dessutom med konsttycket att stoppa superduon Bengt-Hilmer, ett mål från den sistnämnda i matchens absoluta slutskede, i övrigt tomt på poängkontot, när hände det senast? Headcoach Patrik Nyman ger oss bra driv med sitt snack, hans högra hand, Patrik Jörgensen börjar hitta sin roll och gör det bra. Sjukvårdare Annelie Carlsten lappar och lagar samtidigt som materialare Ezio ger oss välbehövligt lugn med sin blotta närvaro. Vill även passa på att hylla kollektivet, trots att jag ofta är allergisk mot just kollektiva hyllningar, jag älskar individualister (läs Zlatan). Men denna matchen var samtliga med på noterna, ingen föll ur ramen och när så sker är vi riktigt svåra att tas med. Fredrik Malmberg och Daniel Giraud förtjänar ett extra omnämnande, dessa båda herrar spelade bara i numerära underlägen men gjorde det bra. Inget gnäll, bara in och köra, sedan vila. Respekt! I mål var Anders Ivarsson omutlig, riktigt skönt att se stort spel från honom. Jag är inte sen att klaga på domarnas tillkortakommanden men den här matchen skötte de sig alldeles förträffligt bra, beröm till Hampe Gustavsson och Henrik Lord Johansson. Nästa match är hemma, nu på söndag den 20/2 kl. 17.30 mot Marstrands IBK, väl mött då. Avslutningsvis, som brukligt - ett STORT tack till våra fans, underbart att ha er på plats! Forza Verde Bianchi! //Capt.
Herr Innebandy
15 jan 2013
0kommentarer
40 000 Fans !!
På bara 3 år har Green Stars idag nått 40 000 besökare på sin Webb! Vi tackar alla Fans för detta :) Laget passade dessutom på att fira detta med en "liten vinst" ... mer info kommer ... var så säker
Herr Innebandy
13 jan 2013
0kommentarer
Åtta hjältar....
Åtta hjältar - tre poäng! Lördagseftermiddag i H2R drar inte till sig ett överdrivet intresse, trots detta hade 22 tappra själar samlats i Ekenskolan för att bevittna matchen mellan Eken IBK och IK Zenith. För vår del handlade det om att haka på i seriens topp, men också om att förbättra, eller iaf väcka liv i den kondition som julen förstört... Värdarna ställde upp med två fulla femmor, plus en man på bänken. Åldern på de tappra i lila och gult varierade från 13! till 23, som i sammanhanget var riktigt gammalt. Vi å andra sidan kom till spel med åtta spelare. Nu var det förvisso inte åtta pensionärer förvissade till en promenad i parken utan åtta vältränade atleter mellan 20 och 41 år. Herrlagets ciceron, Patrik Nyman gjorde ingen besviken när han täckte sina 125 kg med den gröna vackra matchdräkten. Även Fredrik Björkner och Conny Hansson-Ljung har passerat 40 år, respekt! I mål återfanns Rasmus Sandberg, hans första burväktarinsats på evigheter. Matchen började väl, för att inte säga riktigt väl när det gäller utdelning. Tre minuter in i period ett smällde Johan Selindh in 0-1 på pass från Tim Olofsson. Samma Selindh ökade på till 0-2 minuten senare, passen från Johan Montin. Mycket vill ha mer heter det ju och som en del av det uttrycket gjorde Johan Selindh 0-3 sex sekunder efter 0-2, utan assist denna gång. Efter åtta minuter gjorde Fredrik Björkner 0-4, Tim Olofsson noterades för sin andra assist. I samma minut kom även 0-5 genom Tim Olofsson på pass från Johan Selindh. Tyvärr fick vi kapitulera två gånger om innan periodpaus. En paus som kom välbehövligt men som onekligen gav mer för Eken än för oss. Tio minuter in i akt två var det kvitterat... Ställningen höll i sig till 16.25 då vi i numerärt överläge gjorde viktiga 5-6 genom Conny Hansson-Ljung på pass från Fredrik Björkner. För att segra med sju utespelare krävdes disciplin och mycket vilja. Energin var så att säga på väg att ta slut. Andra pausen ägnades åt reflektion, uppmuntrande snack och påfyllning av vatten. När vi klarat av den väntande forceringen och uret passerat tio minuter gjorde Rasmus Nilsson 5-7 på pass från Conny Hansson-Ljung, 38 sekunder senare ökade vi på till 5-8 genom Johan Selindh, passen från Patrik Nyman. Likt första perioden magiska minuter gjorde vi 5-9 några få sekunder senare genom Tim Olofsson på pass från Johan Selindh. En liten miss i protokollet gav 6-9 innan Johan Selindh på egen hand gjorde 6-10 efter 18.56. Spiken i kistan fick Conny Hansson-Ljung äran att dra i efter 19.27, passen från Johan Selindh. Slutresultatet skrevs alltså till 6-11 och det är riktigt imponerande alla dagar i veckan. I synnerhet med åtta spelare varav hälften inte spelar innebandy mer än sporadiskt. Patrik Nyman gjorde 100% fler poäng än Micke 08 senast han lirade i H2R, bara det var värt entrépengen (gratis iofs, men säg resan då). Johan Montin sprang för två, Fredrik och Conny visade att gammal är äldst. Längst bak visade storebror Sandberg att även han har stjärnkvalitéer, inte bara den magiska Alexander i familjen;-). Nu har vi skrapat ihop 18 poäng och är med det uppe i seriens topp, perfekt! //Selindh
Herr Innebandy
12 jan 2013
0kommentarer
Halvvägs...vad tycker Herr Nyman egentligen?
Hej Patrik! - Hallo där! Vi inleder med ett stort grattis, att ligga trea efter halva serien som nykomlingar är starkt. Hur har ni gjort för att lyckas? - Framför allt är det ju duktiga spelare i laget, lägg därtill en stark moral och en härlig vilja att vinna, och en enkel spelidé som alla förstår. Men man får inte glömma av att vi bara är halvvägs, väldigt mycket jobb kvarstår innan man kan sätta betyg på vår insats. Nu när ni spelat mot alla lag, vilket har då imponerat mest? - Tveklöst Billingsfors! Bred trupp och när Mrksic står är dem inte roliga att ha att göra med. Logisk följdfråga, vilket lag har skrämt minst? - Jämnt mellan FBC Lerum & Partille. Vi gjorde en riktigt dålig insats mot Pib, som tur var hade de inte med Djurvall. Vi höjde oss till slut och vann i sudden. Pibs målvaktsbesättning imponerar och blir deras räddning? I FBC Lerum så finns det en del fina talanger, jag tänker främst på Jesper Hallberg som har en spelstil jag verkligen gillar. Jag tror att FBCL med de förstärkningar som inkommit kommer klättra lite. I vilken match har IK Zenith presterat bäst? - Lätt att säga derbyt mot Backadalen såklart, men i den matchen så hade vi otrolig utdelning och Backadalen…njaee no comments. Jag vill även nämna Mölndal borta och Öckerö hemma. I de matcherna blev det tyvärr helt fel matchbild för oss, (av olika anledningar vi inte skall gå in på här) men killarna löser det ändå till slut och det imponerade väldigt mycket på mig. I Sverige så framhävs nästan alltid kollektivet som orsaken till all framgång, men utan enskilda individers extraordinära kunskaper så vinner man aldrig. Vilka spelare har imponerat mest på dig i ditt egna lag under hösten? Motivera gärna varför! - Michael Jonssons tvåvägsspel är i mina ögon helt fenomenalt. Känns skönt att han signat ett 3-års kontrakt! Fredrik Clywersköld har ju allt, behöver bara bli lite hårdare mentalt. Alexander Sandberg imponerar även han. Alex är väldigt allround, han kan spela såväl back som center och anfallare på hög nivå. Simon Borbély har utvecklats mycket i år, både spelmässigt och på det sätt han sprider positiv energi. Selindhs rutin och ledaregenskaper har varit väldigt värdefulla, målskyttet också förstås. Om du ser till hela seriens spelarmaterial, vem eller vilka spelare har då imponerat mest? - Här får du några laguppställningar att suga på: (jag har kanske sett Billingsfors lite för lite) Mlv: Jurkiewicz, Borbély-Knudsen, Bengtsson-Clywersköld-Hallberg. Mlv: Mrksic, Sandberg-Hansson, Jonsson-Carlstedt-Luokkanen. Mlv: Ekholm eller Rasmussen MIBK, H.Hilmersson-Hugo, Pappi-Selindh-Ekström. Vem är seriens viktigaste spelare för sitt lag? - Jurkiewicz. Om du måste välja, vad väljer du då? 1. Fantastisk teknik. 2. Enormt skott. 3. Fenomenal fysik. 4. Magiskt spelsinne. Ingen spelare har fler än just bara en egenskap. - Fredric Clywersköld! Han har ju tveklöst allt detta, men ok om jag bara får välja en egenskap så får det bli Magiskt spelsinne. Du har ju varit en del av innebandyn sedan Jolly Light var marknadens i särklass hetaste klubba. Var det bättre förr eller har allt utvecklats till det bättre? - Jag var med redan på Elpex & Boden-tiden! Allt är såklart bättre. Spelarna är bättre tränade och utbildade. Utrustningen även den. Det finns fler spelsystem/spelsätt för tränarna att lära av och vidareutveckla. Saknar dock Glenn&Pelle. Seger med 1-0 eller 12-11? - Ge mig 3 p. så tar jag det mesta. Inom vilken idrott anser du att idrottsvärldens främsta fysik återfinns? 1. Brottare 2. Gymnaster 3. Sprinters 4. Övriga - Brottare. De brottare som vi anlitat vid vår uppbyggnadsträning berättade att de som tävlar i klubbens representationslag ligger på mellan 14-16 i deras beeptester. Lägg därtill ENORM styrka och smidighet… Det har under hösten pratats en hel del om domarnas nivå, vad anser du? - Hampe, Fathi-Najafi och Nova är väldigt bra. Resten är i mina ögon mer eller mindre underkända! Alldeles för många domare tar det hela personligt och skall hämnas eller fjäska. Jag har varit domare själv, och hade gärna varit så fortsatt om det inte vore för de i mina ögon alldeles för höga kraven vad gäller löptester, så jag vet att det INTE är lätt, men man kommer långt om man agerar professionellt som den välavlönade domaren man är, och sätter innebandyns utveckling i första rummet istället för tjockleken på den egna plånboken. Domarna stressar mellan hallarna och hinner knappast se till så att de är förberedda på bästa sätt. En bra föreläsare sa en gång så här under en domarutbildning: - Tänk på att matchen du skall döma är veckans höjdpunkt för alla inblandade, såväl spelare som ledare! Quizkampen eller Wordfeud? - Quizkampen. (pu2371) Vilken match ser du mest fram emot under vårsäsongen, och varför? - Derbyt hemma mot Backadalen lär bli intressant, känns som om dem skulle kunna vara fulla av revanschlusta!? Vad har varit roligast hittills? - Alla matcher är härliga på sitt sätt. Att tävla är ju det bästa som finns. Stort tack för pratstunden, lycka till i serien! - Tack själv. :-)//Selindh
Herr Innebandy
11 jan 2013
0kommentarer
Visa fler nyheter