Vi vann en poäng, förlorade två.
Årets bortamatch hade verkligen allt som vi på förhand önskat. 205 hängivna fans (nästintill fullsatt), ett bra arrangemang och två lag som verkligen ville vinna. Lägg till två referenter som lät oss spela, det fick smälla - tack! Värdarna inledde målskyttet efter knappt femton minuter men kvitteringen följde hack i häl. Fredric Clywersköld visade kyla och klass när han på straff gjorde 1-1 efter 18.47. Tyvärr avslutade vi perioden med en man mindre vilket gav 2-1. Mellanakten blev en av säsongens absolut starkaste från vår sida. Vi gav dem inte några ytor, avslutade effektivt och smällde på alldeles lagom i egen zon. 2-2 tryckte Erik Theander in efter 14.21 på förtjänstfullt förarbete signerat Sam Kalin. Ett par minuter senare fick vi chansen att spela med en man mer och då gick det som det brukar. Alexander Sandberg visste vad han gjorde när han slog en diagonal strax under knähöjd till Fredric Djoko, förlåt Clywersköld. Volley, bom 2-3. I pausen inför tredje perioden snackade vi om vikten att köra på, inte stressa och vara väl förberedda på ett offensivt Billingsfors. Det dröjde till 02.04, då smällde Fredric Clywersköld in sitt tredje mål efter en retur. Assisten (eller bommen på förstaläget) kom från Tim Olofsson. Reducering efter 05.05, sedan bjöd Simon Borbély på matchens kanon. Från 15 meter, rakt upp i bortre klyk, mumma för oss alla och 3-5. Tid 07.40, utan assist. Vi höll ihop det jävligt bra, bl.a. via ett boxplay men när klockan tickat till 13.06 får serieledarna blodvittring genom 4-5. Tyvärr kom även kvitteringsmålet efter 15.44. 5-5 efter full tid men två förlorade poäng grämde mer än den vunna. I förlängningen nyttjade Billingsfors kraften av att ha vänt föreställningen genom att göra 6-5 efter 01.55. Klart som fan att besvikelsen är stor, vi kunde och borde stängt igen butiken och ta full pott, samtidigt skakar vi om seriens bästa lag, som nykomlingar! Fredric Clywersköld gjorde tre mål och var som alltid riktigt bra men kvällens gigant var debutanten längst bak, Jesper Axelsson. Han räddade gång på gång beskjutningen från hagens kung. Som spelare är det helt underbart att lira den typen av match som just avgjorts. Stämningen på läktaren sväller likt vågor över oss på plan. När taket lyfter efter ett insläppt mål knyts näven än hårdare. Vi förlorade, och det mot ett lag som inte vann oförtjänt, om än surt. Vi kan inte längre på egen hand hissa flaggan efter 22 omgångar men jag lovar att H1 blir vår arena om vi lirar likt idag följande sex matcher! Efter årsskiftet har vi spelat fyra av fem matcher på bortaplan. Därför blir det lite extra kul nu på fredag (22/2 kl. 19.30) när det äntligen är dags att spela i borgen igen. Vi tar emot hårt värvande Mölndals IBF, det blir en tuff nöt att knäcka, men med publikens hjälp skall vi åter få smaka på segerns sötma. Avslutningsvis, ett riktigt innerligt STORT TACK till våra fantastiska fans som följde med oss till Dalslands urskog istället för att se finalen i SVT av På Spåret. Väl mött nästa match // Selindh.
Herr Innebandy
15 feb 2013
0kommentarer
Årets bortamatch!
Ärande kamrater, kära fans! Årets H2 är den jämnaste sedan seriens startade säsongen 10/11. Som nykomlingar är det naturligtvis extra kul att efter 15 spelade matcher finnas med i den absoluta toppen. Nu på fredag väntar den kanske häftigaste bortamatchen av dem alla, Billingsfors i Dalslands djupa skogar. Hallen är gammal och fylld av tradition, matcherna spelas alltid kl. 19.00 på fredagar vilket brukar innebära en hel del folk på läktaren. En kul detalj med arenan är att man byter om under läktaren, när jag och Coach P senast var på besök (10/11 med Kärra IBK, seger 4-6) kunde man känna hur taket skakade, grym inramning! Till denna match har vi skaffat oss ett alldeles ypperligt utgångsläge, sannolikt bättre än någon kunnat tro efter 15 av 22 matcher. Vinner vi så är serieldningen inom räckhåll! Vi har inlett 2013 på bästa sätt med tre segrar och en oavgjord, två av segrarna mot lag som besegrade oss i första rundan. Billingsfors tillhör ett av fem lag som slog oss i höstas, låt dem bli det tredje att få smaka på det sura revanschäpplet. En match i matchen är dem mellan två av seriens främsta poängmakare, vår egen Fredric Clywersköld mot Daniel Ekström 38 resp. 39 poäng. Med tanke på den enastående form som Clywersköld just nu visar upp skulle jag bli mycket förvånad om vi inte vinner även den matchen. Skall ni bara se en bortamatch denna säsong så välj fredagens. Väl mött // Selindh.
Herr Innebandy
13 feb 2013
0kommentarer
Oavgjort i Ö-derbyt
Vi som var där och tittade undrade väl lite till mans om vi inte hade hamnat i Öckerö ishall istället. Kallt och såphalt. Tyvärr Mr.Selindh så blev det ingen serieledning, men vem kunde tro att innebandy kunde spelas på ett, ja kanske inte kallare men ialla fall halare ställe än där du är? Nä, öka på fiskekvoterna och lägg in ett riktigt golv.
Herr Innebandy
9 feb 2013
0kommentarer
Tre poäng, bra så.
Söndagskväll och bortamatch mot seriens jumbo. Förutsättningarna kunde varit bättre men Gubbhyllan gjorde sitt och det är vi glada för! Själva matchen var ett sömnpiller men tre poäng är tre poäng. Första periodens enda notering kom efter 04.21. Tim Olofsson fortsätter sin vackra svit med spektakulära mål, assisten från Fredric Clywersköld. Andra perioden är vår, 0-2 kom efter 01.50, Joakim Lindberg på pass från Tim Olofsson. I numerärt överläge ökade vi på till 0-3 genom Fredric Clywersköld på pass från Alexander Sandberg. Dessförinnan missade Johan Selindh en straff. Period tre inledde vi likt övriga två, Michael Jacobsson drog in ett läckert handledsskott från distans, assisten från Fredric Clywersköld, tid 01.50. I numerärt överläge bjuder sedan Michael Jonsson publiken på matchens delikatess. Han tar tillbaka bollen från en motståndarback, drar en annan samtidigt som en tredje nyttjar hans rygg som transportmedel... Ändå lyckas han frispela Johan Selindh som enkelt kunde lägga in 0-5, tid 07.07. Värdarna, FBC Lerum reducerar två gånger om innan Simon Borbély får matchstraff 1 efter en tackling mot sarg, fem minuters numerärt underläge med start 12.04. Vi behärskar spelformen riktigt bra men får ändå se en boll passera Anders Ivarsson. I matchens sista sekund skrivs slutresultatet till 4-5. Matchen som sådan var ingen rolig historia, tempofattigt och lite brist på fokus främst i anfallszon. Men, det är en grym styrka att ändå segra. En händelse kom att bli omdiskuterad, den hände i mitten av andra perioden då undertecknad ryter till rejält mot en av domarna. Skälet var att en rödklädd back valde att köra ett knä rakt in i mitt lår när spelet sedan länge var avblåst. Visst kunde jag fått två minuter för en spontan (högljudd) protest men som ledare för Lerum kanske man mer skall fokusera på vad ens egna gör än på det faktum att jag inte blev utvisad... Ingen rök utan eld. Den här händelsen togs upp om efter annan, inte minst när Lerums kaptens visades ut för just protest i tredje perioden. På dagis så slår en treåring tillbaka med motiveringen att han blivit slagen. Det resonemanget hör hemma just på dagis. Jag ser det som fullkomligt omöjligt att flera av oss inom IK Zenith inte snackar skit med motståndare på plan, men det jag inte hör kan jag inte säga så mycket om. Däremot fick jag flera gånger om härliga rapp långt efter avblåsning samt ny vetskap om damp, en neurologisk sjukdom jag tydligen lider av. Stackars lilla människa, en vacker dag kanske även du blir vuxen. På innebandyplan, eller för all del i samhället överlag hör ert uppträdande inte hemma. Vem eller vilka jag syftar på vet ni själva. I och med dagens seger kliver vi upp på en mycket fin andraplats, resan fortsätter;-). //Capt.
Herr Innebandy
27 jan 2013
0kommentarer
Generalen inför FBC Lerum!
Inför omgång 14 har hemsidan ånyo tagit tempen på herrlagets general, Mr Patrik Nyman. Ni har inlett hemresan riktigt bra med två segrar, dessutom mot lag som slog oss i höstas. Vad är hemligheten? - Det är väl en kombination av väldigt bra inställning, en tro på det vi gör, revanschlusta, lite flyt och att vi alltid kan ställa minst två bra femmor + en vass keeper på plan. Känns som om vi är bra med fysiskt också. Rykten gör gällande att ni tränat hårt under vinteruppehållet, hur har killarna tagit det? Finns det någon händelse som allmänheten kan få ta del av? - Vi började köra lite hårdare redan i början av december, toppade av det med några brottningspass och en match i mellandagarna, inget märkvärdigt men väldigt nyttigt. Det kommer utan tvekan att behövs en bra fysik för att klara av en tuff och tight vår i denna galet jämna serie. Sker alltid lustiga saker på brottningsträningarna, nån spyr en annan får balansproblem m.m. Finns även en något udda episod som innefattar Selindhs nacke, Iverys ändalykt och en kroppslig avgång.....men detaljerna sparar vi till en annan gång. Vad skall kunna stoppa Zenith nu när två av seriens bästa lag besegrats med totalt 18-7? - Finns gott om bra lag i serien som kan göra det svårt för oss, Alla lag faktiskt. På söndag väntar ett ungt, hunrigt FBC Lerum på bortaplan. Laget ligger sist i tabellen, senast vi mötte ett lag i den regionen var det Lindås som slog oss... Är du orolig för underskattning? - Njaee kanske lite, men det är ju mitt jobb att se till så att det inte sker. Underskattar man ett lag som vunnit mot Billingsfors så är man väldigt snett på det. Varför skall man välja bort en söndagskväll med familjen framför tv:n till förmån för Rydsbergshallen? - Ingen slutspelsmatch i NFL som krockar denna veckan så det är bara att hoppa in i bilen! Någon spelare i Lerum som vi särskilt skall se upp med? - Utan tvekan Jesper Hallberg. En 95:a som jag signat direkt om jag bara fick. Sen hoppas jag att inte Legenden MatteO byter om och stärker upp :-). Hemsidan tackar för pratstunden;-) - Tack själv, bara kul.
Herr Innebandy
24 jan 2013
0kommentarer
Visa fler nyheter