• Halmstrået i vår hand!

    Fredagskväll och ny match, denna gång borta mot Lindås i seriens bästa hall, X3M Arena. På spel stod förutom tre poäng även en plats som tvåa i serien. Efter en bra uppvärmning togs vi på sängen av Lindås fina start. Bollen gjorde jobbet och vi hängde inte riktigt med, 1-0 kom därför rättvist efter 04.06. Direkt på följande teckning kom bollen till Johan Selindh som från viss distans fick in bollen i målvaktens vänstra hörn, assistpoängen till Michael Jonsson. Detta målet fick igång oss rejält, Sam Kalin tryckte vackert dit 1-2 efter ett riktigt imponerande förspel signerat poängvirtuosen Fredric Clywersköld, tid 07.19. Samma Fredric Clywersköld hade sedan lekstuga (igen) bakom vilsna ungtuppar, det slutade med ett instick framför mål där Alexander Sandberg behärskat gjorde 1-3 efter 11.37. I powerplay utökades sedan ledningen till 1-4 genom Johan Selindh som behövde, och fick - två identiska chanser, givetvis med Fredric Clywersköld som framspelare, tid 14.53. Tre mål upp efter första akten smakade givetvis mumma men Lindås ville uppenbart annorlunda. De forcerade väl och fick utdelning, 2-4 efter 03.16. Ett par minuter senare jobbade Erik Theander mycket starkt fram bollen till Johan Selindh som nöp till direkt, 2-5 efter 06.47. Två mål i fel kasse följde innan Fredric Clywersköld trampade runt och pricksköt bollen upp i nättaket efter 09.55, assisten från Alexander Sandberg. Nästa mål stod Simon Borbély för när han återigen nyttjade sitt fina skott, 4-7 från 15 meter efter 16.43. I slutet av perioden åkte vi på en utvisning men värdarnas chans till kontakt spolierades effektivt genom en solklar utvisning från en av de sina. Första perioden vann vi med tre mål, andra spelade vi oavgjort. Fast beslutna om att bryta trenden klev vi in på plan för avgörandet. Dock var det Lindås som gjorde 5-7 efter 03.10. Matchens gigant, ja ni kan namnet efter 18 omgångar - Fredric Clywersköld gjorde matchavgörande 5-8 efter 05.01 på pass från Emil Bech. Resultatet stod sig till 18.10 då Johan Selindh satte slutresultatet 5-9 i tom kasse, pass från Tim Olofsson. Vi vann, vi fick revansch och vi ligger nu tvåa i tabellen, underbart! Vad som inte var lika bra stavas skador. Idag fick 50% av backuppsättningen (Joakim Lindberg & Alexander Sandberg) kliva av med nackspärr respektive stukning. Men, ypperligt spel av inhopparna samt smart coachning grundlade kvällens seger. Johan Montin spelade för första gången den här säsongen mer än sporadiska inhopp, mycket bra dessutom. Daniel Giraud fick prova på spel som forward, likt assisterande coachen Patrik Jörgensen. Erik Theander klev ner på backplats, bra även där. Michael Jonsson har lämnat snuvan bakom sig och trampade på i 60 minuter. Det är en av många styrkor vi har, alla håller sig inom ramen och följer uppsatta direktiv. Det är mer än man kan säga om Lindås H2-lag... Jag besparar läsarna vad ni kallade oss spelare, inte minst undertecknad men livet som väntar blir tufft om ni inte mognar, fort! Lindås ställde förvisso upp med ett lag där endast två av 18 spelare får köpa starköl, desto viktigare då från föreningens sida att lära ut även vett och etikett. Vi är givetvis inte oskyldiga, i alla lag finns spelare som ibland väljer ord sämre än Kungen i Arboga men jävlar i helvete vilken utskällning Coach Nyman då ger oss. Får vår del är det tre matcher på tio dagar som gäller, den första är avklarad, på torsdag (7/3 kl. 20.15 i Björlanda Idrottshall) stundar derbyt mot IBF Backadalen. Seger där och serieledningen är vår efter 19 av 22 omgångar. Öckerö slog Billingsfors hemma med 6-4, tack för det! Precis som vanligt följde en svans av härliga fans laget från läktaren, stort tack igen. Väl mött på torsdag, då fyller vi Borgen // Capt. Selindh. Herr Innebandy 1 mar 2013 0kommentarer
  • Årsmöte IK Zenith

    Välkommen till IK Zeniths årsmöte. Tisdagen den 26:e mars kl 18.30. Mötet hålls i klubbhuset. /Styrelsen IK Zenith 28 feb 2013 0kommentarer
  • Välkomna till laget.se – Här finns viktig information!

    Välkommen till er nya klubbsida på laget.se! Den blir central i all kommunikation i och omkring klubben samt fungerar som en portal till eventuella lags egna sidor på laget.se. För att komma igång direkt med en bra kommunikation i och omkring klubben finns ett antal viktiga punkter för sidans administratör: • Logga in och fyll på med kontaktuppgifter för klubben och lägg till alla kontaktpersoner under Medlemmar. • Koppla ihop klubbsidan med eventuella lags egna sidor. De lag som eventuellt inte har en lagsida på laget.se bör omgående registrera sig, det underlättar för alla. • Skriv nyheter löpande och berätta om klubbens verksamhet. I takt med att nya nyheter läggs till kommer den här nyhetstexten att försvinna. Om någon i klubben har frågor om laget.se är man alltid välkommen att kontakta vår support på support@laget.se eller 019-15 44 00. Varmt välkomna till laget.se! IK Zenith 26 feb 2013 0kommentarer
  • Vi vann, härligt!

    Inför 99 hängivna fans och en lätt galen sportchef (Daniel Skoog) till speaker intog ånyo IK Zenith borgen, denna gång för en match mot Mölndals IBF. Gästerna var i stort behov av poäng efter blott två segrar på 17 försök, för vår del gällde det att hänga på duon högst upp i tabellen. Redan på uppvärmningen kunde man dock ana att allt inte stod rätt till med Hisingens främsta innebandylag. Februari har tagit styggt på flera av oss (sjuka) och förr eller senare märks det även på plan. Men, vi har ett riktigt tätt försvar och framåt kommer chanserna, alltid. Efter 11.54 spräckte Sam Kalin nollan med ett välplacerat dragskott, passen kom från Daniel Giraud. Bytet efter smekte Michael Jonsson in ett frislag, rätt upp i bortre klyk, Joakim Lindberg assisterade. 2-0 i paus, helt okej men spelet som sådant kan inte fått allt för många mungipor att peka mot norr. Mellanakten inledde vi på allra bästa vis, 3-0 efter 35 sekunder genom Tim Olofsson på pass från Fredric Clywersköld. 4-0 tryckte Alexander Sandberg in när klockan hunnit till 02.33, passningspoäng ännu en gång till Fredric Clywersköld. En tillsynes betryggande ledning är uppenbart inget vi trivs så där jättebra med. Vi släpper in Mölndal i matchen genom slarv och lättja, 4-2 i paus kändes onödigt. Det tyckte även Coach Nyman som höll ett riktigt bra brandtal inför sista akten. Det gav onekligen effekt, vi kom ut med en annan glöd vilket gav mål, flera gånger om. Efter 21 sekunder gjorde Fredric Clywersköld 5-2, framspelad av Tim Olofsson och efter 03.56 var rollerna ombytta. 7-2 gjorde Johan Selindh i sviterna av ett powerplay, Alexander Sandberg gav honom helt öppet mål från en knapp meter, tid 07.36. Resultatet stod sig till matchens sista minut då vi kapitulerade två gånger om. Det var riktigt onödigt och gav en lite trist sorti på en i övrigt väl genomförd om än lite tråkig innebandymatch. Fredric Clywersköld blev som vanligt (alltid?) poängbäst med fyra poäng (1+3), ovanligt denna gång var att han kände sig krasslig... Till matchens bästa hemmaspelare valdes vår målvakt Jesper Axelsson, lite extra surt för honom att vi inte knöt ihop säcken på slutet. Vi vinner och är fortfarande obesegrade 2013 efter 60 minuter, det är naturligtvis riktigt bra. Dessutom placerar vi oss på plats två, dels i tabellen och dels i poängligan (Clywersköld). Skall vi fortsätta att kämpa om de ädla medaljerna så krävs dock mer, vad tar vi inte upp på detta öppna forum men förhoppningsvis blir vi gott om spelare kommande två träningar vilket ger utrymme för reflektion. En grej dock, ge för allt i helvete faaaaaan i andras vattenflaskor. Läs stycke två i detta referat om du inte förstår varför. Gubbhyllan var åter i sin fulla prakt, tillsammans med kidsen i mitten av arenan skapar ni en härlig atmosfär, tack! Nu tar vi helg, så skönt // Johan. Herr Innebandy 23 feb 2013 0kommentarer
  • Reservlaget trummar på!

    Lite i skymundan håller vårt utvecklingslag till i H2 Reserv, en bit från SSL. På tisdagskvällen var det match borta mot Myggenäs på ett vindpinat Tjörn. Laget var förstärkt av idel profiler, från A-laget skymtades bl.a superstjärnan Fredric Clywersköld och terriern Michael Jonsson. Som att det inte räckte hade tre musketörer printats in på protokollet. Patrik Nyman, Ove Andersson och Conny Hansson-Ljung! Som krydda på anrättningen serverade vi Andreas Jillgart. Själva matchen gick helt i våra färger, trots att vi bar blå västar;-). Från första tekning och 60 minuter framåt var det vi som dominerade. Adde visade farsan sin var skåpet skall stå med två vackra mål, Clywersköld gjorde precis som han ville, när han ville. Micke 08 gjorde mål! Flera gånger om dessutom. Jesper Axelsson ville maska men åkte på två minuters utvisning, en annan buse kom att bli Patrik Nyman som med sitt högst humana uppträdande fick 2+10 (skulle varit M1 förra säsongen). Vad gjorde han då? Jo, han sa f**tpass efter just en sådan. Han sa det tämligen lågt, till sig själv med ingen motståndare eller referent i direkt närhet. Jag vill påstå att ordet, eller andra liknande sådana är mycket vanligt förekommande och en del av idrotten. Kanske inte alltid särskilt snyggt men när man blir besviken på sin egna prestation så kan det hända att man uttrycker sig med könsord. Hade Patrik valt att säga något olämpligt ord till en motståndare eller domare så är en utvisning inget att säga om men i frustration till sig själv? Jag kunde inte annat än skratta åt eländet, visst skall reglerna följas men ett uns känsla skadar inte. En av domarna frågade mig vad jag ansåg att han (Patrik) skulle få för straff. Inget alls svarade jag varpå domaren var en synapskoppling ifrån att ge även mig 2+10 för protest mot domslut;-). Efter matchen kallade en av pipmännen till sig mig för att diskutera. Jag laddade med idel kritik men avväpnades effektivt... Domaren sa: Ni får ursäkta mig idag, jag underpresterade och ber om ursäkt för det. Jag är imponerad! Samma sak kan jag tyvärr inte säga om Myggenäs. Hade vi inte varit vakna så hade flera spelare i värsta fall fått linka ut med allvarliga skador. Bedrövligt, men så slutade föreställningen 3-14. I och med segern så har reservlaget samma poäng som ledande Landvetter med en match mindre spelad. Redan på söndag (kl. 18.30 den 24/2) spelar vi borta mot tredjeplacerade Ale, vinst där och serieledningen är vår! //Selindh. Herr Innebandy 20 feb 2013 0kommentarer
  • Visa fler nyheter